Krótkie pisemne ćwiczenie na temat wartości życiowych, które mają dla nas największe znaczenie, np. bliskich relacji z rodziną lub przyjaciółmi czy wiary, może pomóc w odchudzaniu – wynika z pracy na łamach pisma „Psychological Science”. 

W najnowszym badaniu, które przeprowadziła Christine Logel z Uniwersytetu w Waterloo w kanadyjskiej prowincji Ontario razem z Geoffrey’em L. Cohenem z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii, studentki, które przez 15 minut opisywały wartość mającą dla nich największe znaczenie w życiu schudły w ciągu kilku następnych miesięcy średnio o 1,5 kg, podczas gdy ich rówieśniczki przytyły 1,2 kg. 
„Sposób, w jaki o sobie myślimy może mieć ogromne znaczenie - komentuje Logel. - Mamy potrzebę odczuwania integralności własnej osoby”. Jej zdaniem gdy coś zagraża poczuciu, że jesteśmy dobrymi ludźmi, np. kłótnia z przyjacielem czy niepowodzenie na egzaminie, możemy zabezpieczyć swoją integralność przypominając sobie o istotnych dla nas wartościach, np. to, że bardzo kochamy swoje dzieci.
Być może jedna z kobiet, które pierwszego dnia badań pisały o ważnej dla nich wartości życiowej, po przyjściu do domu wieczorem czuła się dobrze ze sobą i nie jadła nic na poprawę nastroju - zastanawia się badaczka. Być może zadziałało to również następnego dnia, a w ciągu kilku miesięcy przyniosło wymierne efekty - dodaje.
W najnowszych badaniach wzięło udział 45 studentek, z których blisko 60 proc. miało nadwagę lub było otyłych. Ustalono to na podstawie wskaźnika masy ciała (BMI), który wylicza się dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Z nadwagą mamy do czynienia wówczas, gdy BMI wynosi od 25 do 29 kg/m2, natomiast otyłość stwierdza się, gdy wynosi 30 kg/m2 lub więcej.
Każdą z kobiet zważono, a następnie przedstawiono jej listę wartości, które mogą mieć znaczenie w życiu, takie jak relacje z rodziną i przyjaciółmi, religia, poglądy polityczne, ale też np. kreatywność, muzyka. Każda z nich musiała uporządkować tę listę według własnego uznania. Następnie połowa pań przez 15 minut pisała na temat jednej wartości, mającej dla nich największe znaczenie. W tym samym czasie pozostałe studentki, tj. grupa kontrolna, pisemnie uzasadniały, dlaczego jakaś wybrana z dalszych miejsc osobistej listy wartość może być ważna dla innych ludzi. Uczestniczki badania nie wiedziały, jaki jest cel tego testu.
Po 1 do 4 miesięcy zważono je ponownie.
Okazało się, że te, które opisywały wcześniej wartość najistotniejszą w swoim życiu schudły średnio ok. 1,5 kg, natomiast panie z grupy kontrolnej przybrały na wadze średnio o 1,2 kg.
Autorzy pracy zaznaczają jednak, że na razie za wcześnie jest, by ocenić, czy ta metoda może działać u każdego.
Wcześniejsze prace wskazywały, że nawet krótkie myślenie na temat istotnych życiowych wartości może pozytywnie wpływać na ludzi w sytuacji zagrożenia integralności. Cohen wykorzystał tę technikę w grupie uczniów w wielu 12-13 lat z mniejszości narodowych, którzy gorzej radzili sobie w szkole niż ich biali rówieśnicy. Ci, którzy wykonali pisemne ćwiczenie na temat istotnej wartości uzyskali długotrwałą poprawę wyników.
„Moim marzeniem i celem badawczym jest doprowadzenie do tego, by ludzie stosowali tę metodę w celu odniesienia konkretnych korzyści” - przyznaje Logel.
Na razie badaczka nieustannie nosi przy sobie breloczek przypominający jej o życiowej wartości, którą uważa za istotną. Jej zdaniem każdy może robić to samo. „Z pewnością nie zaszkodzi, gdy codziennie poświęcimy trochę czasu na myślenie o tym, co dla nas ważne i na aktywności, do których przywiązujemy wagę” – podsumowuje. 

PAP - Nauka w Polsce


Myślenie o życiowych wartościach z pewnością nie zaszkodzi. My jednak polecamy metodę lepszą - Żywienie Optymalne!

Aktualności

  • Zapraszamy na spotkanie online!

    Poznański Oddział Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Optymalnych zaprasza wszystkich Optymalnych oraz sympatyków

    w niedzielę 22 listopada
    o godz. 1100 

    na spotkanie ONLINE

    Dodano: 2020-11-20
    Czytaj więcej >
  • Spotkanie online! Zapraszamy!

    Zapraszamy Optymalnych oraz sympatyków

    w niedzielę 25 października
    o godz. 1100 

    Na spotkanie ONLINE

    szczegóły tutaj: https://optymalni-poznan.pl/

    Dodano: 2020-10-22
    Czytaj więcej >
  • "Wszystko dla zdrowia" - nagrania

    Z uwagi na obostrzenia, konferencja "Wszystko dla zdrowia" nie mogła się odbyć w planowanej formule. Mamy nagrania wystąpień konferencyjnych - obecnie odbywa się montaż. Płyta i materiał będą dostępne niebawem!

    (ebw)
    Dodano: 2020-10-20
    Czytaj więcej >
  • Konferencja „Wszystko dla zdrowia. Ciechocinek 2020” niestety bez publiczności

    Drodzy Państwo! Po briefingu Premiera i Ministra Zdrowia wiadomo już, że powiat aleksandrowski, w obrębie którego mieści się Ciechocinek, utrzymał się w tzw. „czerwonej strefie”. Pojawiły się także nowe obostrzenia. W związku z tym konferencja „Wszystko dla zdrowia. Ciechocinek 2020” odbędzie się BEZ PUBLICZNOŚCI.

    Dodano: 2020-10-15
    Czytaj więcej >
  • Konferencja „Wszystko dla zdrowia. Ciechocinek 2020”

    Drodzy Państwo!
    W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją epidemiologiczną prosimy osoby zainteresowane uczestnictwem w konferencji „Wszystko dla zdrowia. Ciechocinek 2020”, a także zgłoszonych uczestników o śledzenie na bieżąco informacji na stronie internetowej OSO i Facebooku.

    Dodano: 2020-10-05
    Czytaj więcej >
  • Zapraszamy na konferencję „Wszystko dla zdrowia!” CIECHOCINEK 2020

    Ogólnopolskie Stowarzyszenie Optymalnych ma zaszczyt zaprosić
    na przeniesioną z marca konferencję
    „Wszystko dla zdrowia!” - CIECHOCINEK 2020

    Kiedy: 17 października 2020r. w godzinach: 10.30 - 16.30
    Gdzie: Kino „Zdrój” - Ciechocinek, ul. Żelazna 5

    Konferencja z udziałem najbardziej doświadczonych lekarzy optymalnych i starszych doradców ŻO.

    Dodano: 2020-09-17
    Czytaj więcej >
Zobacz wszystkie aktualności

1%

DLA ZDROWIA
I LEPSZEJ PRZYSZŁOŚCI