Krótkie pisemne ćwiczenie na temat wartości życiowych, które mają dla nas największe znaczenie, np. bliskich relacji z rodziną lub przyjaciółmi czy wiary, może pomóc w odchudzaniu – wynika z pracy na łamach pisma „Psychological Science”. 

W najnowszym badaniu, które przeprowadziła Christine Logel z Uniwersytetu w Waterloo w kanadyjskiej prowincji Ontario razem z Geoffrey’em L. Cohenem z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii, studentki, które przez 15 minut opisywały wartość mającą dla nich największe znaczenie w życiu schudły w ciągu kilku następnych miesięcy średnio o 1,5 kg, podczas gdy ich rówieśniczki przytyły 1,2 kg. 
„Sposób, w jaki o sobie myślimy może mieć ogromne znaczenie - komentuje Logel. - Mamy potrzebę odczuwania integralności własnej osoby”. Jej zdaniem gdy coś zagraża poczuciu, że jesteśmy dobrymi ludźmi, np. kłótnia z przyjacielem czy niepowodzenie na egzaminie, możemy zabezpieczyć swoją integralność przypominając sobie o istotnych dla nas wartościach, np. to, że bardzo kochamy swoje dzieci.
Być może jedna z kobiet, które pierwszego dnia badań pisały o ważnej dla nich wartości życiowej, po przyjściu do domu wieczorem czuła się dobrze ze sobą i nie jadła nic na poprawę nastroju - zastanawia się badaczka. Być może zadziałało to również następnego dnia, a w ciągu kilku miesięcy przyniosło wymierne efekty - dodaje.
W najnowszych badaniach wzięło udział 45 studentek, z których blisko 60 proc. miało nadwagę lub było otyłych. Ustalono to na podstawie wskaźnika masy ciała (BMI), który wylicza się dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Z nadwagą mamy do czynienia wówczas, gdy BMI wynosi od 25 do 29 kg/m2, natomiast otyłość stwierdza się, gdy wynosi 30 kg/m2 lub więcej.
Każdą z kobiet zważono, a następnie przedstawiono jej listę wartości, które mogą mieć znaczenie w życiu, takie jak relacje z rodziną i przyjaciółmi, religia, poglądy polityczne, ale też np. kreatywność, muzyka. Każda z nich musiała uporządkować tę listę według własnego uznania. Następnie połowa pań przez 15 minut pisała na temat jednej wartości, mającej dla nich największe znaczenie. W tym samym czasie pozostałe studentki, tj. grupa kontrolna, pisemnie uzasadniały, dlaczego jakaś wybrana z dalszych miejsc osobistej listy wartość może być ważna dla innych ludzi. Uczestniczki badania nie wiedziały, jaki jest cel tego testu.
Po 1 do 4 miesięcy zważono je ponownie.
Okazało się, że te, które opisywały wcześniej wartość najistotniejszą w swoim życiu schudły średnio ok. 1,5 kg, natomiast panie z grupy kontrolnej przybrały na wadze średnio o 1,2 kg.
Autorzy pracy zaznaczają jednak, że na razie za wcześnie jest, by ocenić, czy ta metoda może działać u każdego.
Wcześniejsze prace wskazywały, że nawet krótkie myślenie na temat istotnych życiowych wartości może pozytywnie wpływać na ludzi w sytuacji zagrożenia integralności. Cohen wykorzystał tę technikę w grupie uczniów w wielu 12-13 lat z mniejszości narodowych, którzy gorzej radzili sobie w szkole niż ich biali rówieśnicy. Ci, którzy wykonali pisemne ćwiczenie na temat istotnej wartości uzyskali długotrwałą poprawę wyników.
„Moim marzeniem i celem badawczym jest doprowadzenie do tego, by ludzie stosowali tę metodę w celu odniesienia konkretnych korzyści” - przyznaje Logel.
Na razie badaczka nieustannie nosi przy sobie breloczek przypominający jej o życiowej wartości, którą uważa za istotną. Jej zdaniem każdy może robić to samo. „Z pewnością nie zaszkodzi, gdy codziennie poświęcimy trochę czasu na myślenie o tym, co dla nas ważne i na aktywności, do których przywiązujemy wagę” – podsumowuje. 

PAP - Nauka w Polsce


Myślenie o życiowych wartościach z pewnością nie zaszkodzi. My jednak polecamy metodę lepszą - Żywienie Optymalne!

Aktualności

  • NOWOŚĆ - w naszej księgarni wysyłkowej!

    "Książka pani Bożeny Borzęckiej "Czy cukrzyca zabije wszystkich?" jest fantastyczną formą przekazania ważnych informacji o tym, w jaki sposób poszczególne składniki pokarmowe są metabolizowane w naszym organizmie. Jednocześnie, trudne dla przeciętnego czytelnika mechanizmy i zależności zachodzące w człowieku, zostały przedstawione w prosty i przystępny sposób. TO JEST BARDZO WAŻNE!" - pisze dr Ewa Łukaszek-Gwóźdź

    Dodano: 2020-05-19
    Czytaj więcej >
  • Wspominamy Doktora Jana Kwaśniewskiego

    Dziś mija pierwsza rocznica śmierci Doktora Jana Kwaśniewskiego.

    „Mędrzec będzie żył tyle, ile żyć powinien, a nie tyle, ile żyć może.”
    Seneka Starszy

    Dla tych, którzy zostają, zawsze jest za wcześnie...

    R. I. P.

    Dodano: 2020-05-16
    Czytaj więcej >
  • XIX SPŁYW KAJAKOWY OPTYMALNYCH

    XIX SPŁYW KAJAKOWY OPTYMALNYCH
    JEST PLAN – CHCIEĆ TO MÓC!
    W 2020 roku zbieramy się na granicy Unii Europejskiej i płyniemy Bugiem.
    Jak zawsze zapraszamy wszystkich optymalnych, ich rodziny i przyjaciół z kraju oraz reszty świata do aktywnego spędzenia kilku wakacyjnych dni
    na kajaku, przy ognisku, wśród optymalnej braci.
     Czas akcji: od ostatniego czwartku lipca (30.07) do niedzieli 2 sierpnia

    Dodano: 2020-05-07
    Czytaj więcej >
  • Poznański Oddział OSO zaprasza na spotkania online!

    Drodzy Optymalni. Po ostatnim spotkaniu, kolejne osoby zgłosiły chęć udziału w spotkaniach Optymalnych online. Takich osób zarejestrowanych jest już ponad 90. Dokonaliśmy wielu modyfikacji i maile nie powinny już ginąć. Jednocześnie wdrożyliśmy system, dzięki któremu możecie dołączyć do spotkania bezpośrednio z naszej strony, klikając w odpowiedni link.

    Dodano: 2020-05-05
    Czytaj więcej >
  • Radosnych Świąt!

    Życzymy Wam, Drodzy Optymalni, by te Święta Wielkanocne wniosły do Waszych serc wiosenną radość i świeżość, pogodę ducha i spokój, ciepło i nadzieję. Patrzmy w przyszłość pozytywnie!

    Redakcja miesięcznika „Optymalni” oraz ZG OSO

    Dodano: 2020-04-11
    Czytaj więcej >
  • UWAGA! PRZESUWAMY TERMIN KONFERENCJI!

    Drodzy Państwo,
    W związku z podejmowanymi wszelkimi możliwymi działaniami o charakterze profilaktycznym władze państwowe nakazały odwołanie wszelkich imprez masowych, a władze kolejnych miast zawieszają działalność instytucji kultury, by ograniczyć do minimum gromadzenie się ludzi w przestrzeniach zamkniętych.

    Dodano: 2020-03-11
    Czytaj więcej >
Zobacz wszystkie aktualności

1%

DLA ZDROWIA
I LEPSZEJ PRZYSZŁOŚCI